هشت مرحله یادگیری بدون فراموشی دانشگاه هاروارد

هشت مرحله یادگیری بدون فراموشی دانشگاه هاروارد ❗️

 

۱- نگاه اجمالی به کل کتاب
این مرحله زمانی ست که یک کتاب را برای اولین بار تهیه می‌کنید. در این مرحله، کتاب را بررسی مختصری می نمایید تا بفهمید درباره چیست؟ چه موضوعاتی دارد؟
نگاهی به فهرست می اندازید تا ببینید دارای چند فصل است؟ کتاب چند صفحه دارد؟ و اطلاعاتی از این دست را درباره کتاب بدست می­ آورید.

 

۲- بررسی اولیّه یک فصل یا یک بخش از کتاب
در مرحله ی دوم، بخشی را که می خواهید بخوانید انتخاب می­ کنید. سپس عنوان فصل را نگاه می کنید. تیترها و قسمتهایی که درشت­ تر از دیگر مطالب نوشته شده را می­ بینید. به مطالبی که رنگی نوشته شده دقت می­کنید و در انتهای فصل هم اگر خلاصه یا نتیجه­ گیری و یا پرسشی وجود داشت به آن هم نگاهی می‌اندازید.

 

۳-  سؤال­ گذاری
در مرحله ی سوم با توجه به اطلاعاتی که از مرحله ی دوم بدست آورده ­اید، چند سوال در ذهنتان طرح می­ کنید و یا روی کاغذ می آورید، شاید این سوالات خیلی کلی باشند و یا شاید اساساً جواب آنها درون متن نباشد.

 

۴- خواندن متن
در این مرحله متن را بخوانید. به هر نکتۀ کلیدی که رسیدید همان لحظه آنرا یادداشت نمایید. آنرا به بعد موکول نکنید، بایستی همان لحظه که نکته ی مهمی را دیدید، اینکار را انجام دهید و البته سعی کنید کلمات کلیدی را یادداشت نمایید. هنگام خواندن، روی قسمتهایی که متوجه نشدید، معطل نشوید و یا برنگردید تا دوباره آن را بخوانید. فقط یک علامت سوال (؟) در کنار قسمت مورد نظر قرار دهید.

 

۵-  بازنگری
مرحله ی پنجم، مرحله ی بازنگری است. در این مرحله، نکاتی که در مرحله ی قبل نوشته بودید را یک بار مرور می نمایید تا ببینید آیا با دیدن آن کلمات کلیدی، قادرید جملات و مطالب مربوط به آنها را به یاد آورید یا خیر؟ اگر توانستید که عالی ست، اما اگر نتوانستید، دوباره به متن مراجعه کرده و جمله یا عبارتی که دربارۀ آن نکته است را مطالعه می نمایید و در صورتی هم کهاحتیاج به تصحیح داشت، این کار را انجام می­ دهید.

 

۶- الگوی یادآوری
در این مرحله، مطالبی که در مرحله ی چهارم یادداشت کرده ­اید و در مرحله ی پنجم مورد بررسی و بازنگری قرار داده ­اید را بر روی یک الگوی یادآوری وارد می نمایید که به نقشه ی ذهنی معروف است.

 

۷- تفکر و امتحان
مرحله ی  هفتم، مرحلۀ تفکر و امتحان است. خود را درباره ی آنچه بدست آورده اید، مورد آزمایش قرار دهید. بدین صورت که الگوی ترسیم شده در قسمت قبل را در ذهن ترسیم نموده و روی کاغذ بیاورید.

 

۸-  مرور
در مرحله ی مرور الگویی که رسم کرده بودید را همانند یک معلم برای خودتان یا شخص دیگری توضیح دهید.

 

 

اطلاعات بیشتر در آدرس پیج اینستاگرامی زیر:

برای ورود به پیج روی لینک زیر کلیک نمایید.

 bahman.parto_insta 

۵
از ۵
۱۷ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

دیگر نوشته‌ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید